Základný strategický balíček obsahuje sériu piatich dvojhodinových rozhovorov, niekoľkokrokové vypracovanie základného strategického dokumentu organizácie a prezentáciu stratégie kľúčovým účastníkom.
Základný strategický dokument
Základný strategický dokument organizácie má časť vonkajšie prostredie, časť vnútorné prostredie a časť strategické ciele.
Vonkajšie prostredie
Časť vonkajšie prostredie tvorí strategická analýza životného prostredia organizácie, najmä:
- popis tohto prostredia
- špecifické vnímanie tohto prostredia organizáciou
- identifikáciu činiteľov životného priestoru a prostredia organizácie
- predpokladný výhľad do budúcnosti tohto prostredia vo forme viacerých scénarov
- špecifické príležitosti prostredia, riziká a hrozby prostredia
- postupmi na využitie existujúcich príležitostí a vytváranie ďalších príležitostí na jednej strane a zamedzenie, vyhnutie sa, poistenie sa či minimalizáciu dopadov hrozieb, predchádzanie vzniku nových hrozieb či eskalácie existujúcich
Vnútorné prostredie
Časť vnútorné prostredie sa venuje najmä:
- hodnotám a kultúre organizácie
- jej misii a filozofii
- všeobecne jej pôsobeniu navonok a dovnútra
- silným stránkam organizácie
- slabým stránkam organizácie
- možným postupom na maximalizáciu využitia potenciálu silných stránok a ak nie sú slabé stránky podmienené kritickými silnými stránkami aj odstráneniu “zbytočných” chýb a slabých stránok,
- postupom na zmenu vnútorného prostredia tak, aby bola organizácia čo najlepšie pripravená na dosahovanie strategických cieľov, pretože silné a slabé stránky sú často dve odvrátené strany tej istej mince
Strategické ciele
V tretej časti sú definované strategické ciele organizácie, ich časový rámec a ukazovatele na meranie plnenia týchto cieľov.
Kompas pri každodennom rozhodovaní
Tento dokument a jeho tézy slúžia ako kompas pri každodennom rozhodovaní a správaní organizácie. Všetky čiastkové ciele sledujú dosiahnutie strategických cieľov. Všetky dokumenty (plány, poriadky, smernice, nariadenia, politiky a ďalšie) a činnosti organizácie sú rozvinutím myšlienok základného strategického dokumentu a ich rozpracovaním do detailov danej špecifickej oblasti, ako je napríklad manažment ľudských zdrojov, predaj, marketing a ďalšie.
Nevyhnutnosť pre dlhodobý úspech
Určitý nadhľad nad každodenným ruchom a sformulovanie stratégie potrebuje každá organizácia, ktorá má záujem o dlhodobé a skutočne premyslené a koordinované pôsobenie. Samozrejme podľa veľkosti a zložitosti organizácie sa líši potreba a forma formulovania stratégie. Od jednoduchého vyhlásenia podnikovej misie, základnej SWOT analýzy (analýza slabých a silných stránok organizácie a príležitostí a hrozieb v prostredí) a formulovania niekoľkých strategických cieľov pre malú, jednoduchú organizáciu až po komplexný systém strategického riadenia, premietnutý aj do informačného systému a certifikácie pre sofistikované organizácie.
Základný strategický balíček, ktorý som tu v krátkosti predstavil, môže byť využitý ako hotové riešenie pre malú organizáciu alebo ako podklad a prvý ucelený krok pre komplexný systém strategického riadenia. Samozrejme ponúkam aj ďalšiu spoluprácu, práce a konzultácie pri ďalších krokoch budovania alebo zmeny takého systému, prípadne riadenie náročného projektu budovania komplexného systému strategického riadenia.